Skôr než vybehneme

Ale ako začať, ak o behu ešte nič nevieme?

Nie je to nič náročné, len musíme mať na pamäti že všetko chce svoj čas. V prípade vytrvalostného behu to platí niekoľkonásobne. Od toho, aký bude náš prístup k behaniu a pohybu závisia aj výsledky. Určite si to bude vyžadovať aj nemalú dávku premáhania sa, ale tzv. pomalý štart sa vyplatí. V opačnom prípade hrozí, že k pracovnému zaťaženiu, stresu a frustrácii nám pribudne aj pocit nedostatočnosti a neschopnosti na bežeckej trase. Najvyššou dávkou trpezlivosti sa musia vyzbrojiť najmä tí, ktorí vstupujú do „sveta bežcov“ s určitými zdravotnými hendikepmi – avšak ani to nie je žiadna prekážka :). 
Bez ohľadu na to, či sa zaradíme do kategórie aktívnych športovcov – výkonnostných, hobby bežcov alebo chceme len urobiť svoje prvé krôčiky smerom ku lepšej fyzickej a teda aj psychickej kondícii, musíme mať na pamäti, že prvoradá je lekárska kontrola nášho zdravotného stavu. Je nevyhnutné a potrebné poznať aspoň výsledky svojho EKG, údaje o krvnom tlaku, pulzovej frekvencii v pokoji. Vhodné je absolvovať aj záťažový test. Výsledky týchto vyšetrení si nechajte vyhodnotiť skúseným športovým lekárom, nie bežným praktikom.
Zdravie a zdravotná prehliadka sú prvoradé, až po nich nastupuje na rad „nevyhnutná výbava“ , ktorú si môžeme rozčleniť do jednoduchý kategórií, ktoré mnohí určite poznáte ale opakovanie je predsa matkou múdrosti.

1. OBUV

Pri výbere obuvi musíme najskôr uvažovať nad tým, na akom povrchu absolvujeme prevažnú časť pohybovej aktivity. Či máme v blízkosti hrádzu s asfaltovým povrchom, atletický štadión (škvara, tartan), mestský park s možnosťou striedania asfaltu a terénu alebo dáme prednosť vyslovene pohybu iba po lesných kľukatých cestičkách.

Topánky do terénu si vyžadujú hrubšiu vzorku na podrážke, tzv. trakciu ako tie, v ktorých chcete behávať na asfaltovom povrchu. Takmer každý typ terénnej obuvi má v sebe funkčný materiál goretex, tzv. goretexovú membránu , ktorá je vodeodpudivá a priedušná. Na prvý pohľad vidíme jednoznačné odlišnosti vo farebnosti (prevažne tmavšie - šedé, čierne, zelené, hnedé kombinácie) zvršku a už spomínanej podrážke danej obuvi. 
V prípade asfaltu je potrebné dávať si pozor na dobré a dostatočné tlmenie pri dopade na tvrdý povrch – je vhodné zvoliť si odpruženú obuv. Čím viac gélu obsahuje podrážka, tým je väčšie tlmenie a zároveň je to odzrkadlené aj na cenových reláciách jednotlivých typov bežeckých botasiek. Pre začiatočníkov je vhodné, aby bola aj takáto obuv na asfalt „mohutnejšia“ a ťažšia. Neskôr si môžeme zvoliť modely tréningovo-pretekárske. Až dôjde čas aj na Vaše prvé ozajstné bežecké preteky skúste sa v špecializovanej bežeckej predajni spýtať na tzv. „špeciály“ - ľahké a minimum tlmiacich materiálov obsahujúce tenisky určené vyslovene iba na pretekanie (vrcholoví športovci v takýchto modeloch absolvujú aj dôležité tréningy vo fáze prípravy).

2. OBLEČENIE

Funkčné materiály sú nevyhnutnou výbavou bežca najmä v sychravom jesennom a zimnom období. Nesmieme šetriť nazvrškoch. Jedným z rozhodujúcich limitov nášho výkonu môže byť to, čo a v akej postupnosti si oblečieme. Schopnosť resp. neschopnosť materiálov prepúšťať vlahu k telu a súčasne odvádzať pot je jedným z kľúčových vlastností. Ako sa hovorí: „Neexistuje zlé počasie, iba nevhodné zvolené oblečenie“.

3. ŠPORTTESTER

Pre tých, ktorí nie sú zvyknutí svoj výkon regulovať pocitmi je vhodnou pomôckou špeciálny prístroj – tzv. športtester, ktorý okrem trvania danej aktivity, množstva spálených kilokalórií či dokonca ubehnutej vzdialenosti (v prípade zabudovanej GPS), poskytuje údaje o činnosti nášho srdiečka – meria pulzovú frekvenciu. Veľká časť bežeckých plánov, ktorým sa budeme venovať v nasledujúcich témach kalkuluje práve s pulzovou frekvenciou, preto je vhodné si takýto prístroj zabezpečiť. Nemusí to byť vôbec žiadny špičkový model najvyššej rady, to náš výkon nezlepší – existujú aj základné modely v dostupnej a cenovo prijateľnej hladine.

4. DOPLNKOVÁ VÝBAVA

Nie každý z nás má „bežeckú trať“ hneď za domom, či panelákom a preto je súčasťou tréningu aj doplnková výbava, ktorá nám umožní si so sebou zobrať nevyhnutne potrebné veci – kľúče, mobil (v prípade potreby privolania pomoci), kartičku poistenca, prípadne aj menšiu finančnú hotovosť. Ťahanie takéhoto množstva „výbavy“ po vreckách je nepraktické. Jednoduchým riešením je priestranná bežecká ľadvinka. V letných mesiacoch si musíme so sebou vziať aj vodu – v tom prípade odporúčam praktický bežecký opasok, ktorého súčasťou bývajú dve až štyri fľaštičky s obsahom do dvoch dcl. Osobne ho taktiež používam aj pri rýchlejších „tempových“ behoch. Nevyhnutnou a neodmysliteľnou súčasťou večerných, miestami nočných bežcov sú reflexné prvky, v neosvetlenom teréne je praktickou pomôckou aj špeciálna lampa, tzv. čelovka. 
 

V ďalšom článku si priblížime kedy a kam sa vybrať na svoj prvý tréning. Všetkým prajem pekný a úspešný deň! :)
Katka Berešová