Zimný bežecký tréning a načo si dať pozor!

Odpovede sú rôznorodé, či už sú v našom znení podobné ako vety o pár riadkov vyššie alebo presne opačného rázu, keďže odhodlanie nám bežcom nikdy nechýba. :) Dôležitejšie ako odhodlanie však musí byť správne bežecké oblečenie, obutie, doplnky a výber bežeckej trate, resp. alternatívy nášho tréningu.

Aj v zimnom, prípravnom období sa dajú nabehať potrebné kilometre, musíme sa však vedieť správne rozhodnúť. Rozhodnúť v tom zmysle, či ešte má význam ozaj vybehnúť von alebo radšej zvoliť interiér – bežecký pás = posilňovňa.

Na čo si dávať pozor pri tréningu vonku a teplotách na bode mrazu, alebo nižších?

1. Správny výber bežeckého oblečenia – vrstvenie:

V tomto prípade hovorím aj z vlastnej skúsenosti o jednotlivých vrstvách oblečenia. Spravidla ide o tri základné vrstvy, aj keď teplota môže výsledný počet vrtsiev zmeniť. 
Prvou by mala byť funkčná spodná bielizeňktorá takmer okamžite odsáva pot a zároveň má vysokú priedušnosť. Hneď po nej nasleduje druhá, tzv. stredná vrstva, ktorej hlavnou úlohou je udržiavať telo v teple, tepelná izolácia. Pri výbere tretej, vrchnej vrstvy nám mnohokrát napovie a poradí aj počasie – vietor, dážď, sneh. Teda tu si vyberáme v závislosti od podmienok buď materiály, ktoré „neprefúka“ – teda s membránou Gore windstopper, alebo membrány s ochranou voči dažďu, čiže Gore-Tex. Ako sa si správne vybrať a čo to membrána znamená podrobne vysvetľujeme v článku o membránach. Tieto dve typy tretej vrstvy sú však na úkor ochrany voči vetru, snehu a dažďu trošku menej priedušné. Ak sú poveternostné podmienky ideálne, môžeme si vybrať viac priedušný materiál, teda bežecké bundy bez membrány

2. Správny výber bežeckej obuvi

Nakoľko poveternostné podmienky sú v lete a zime odlišné, je dobré ak používame v zime aj odlišnú bežeckú obuv. Dôvody sú jednoznačné – chlad, sneh, vlhko. 
Pokiaľ je zima suchá, teda bez snehu, chlad vieme odstrániť bežeckou ponožkou s lepším tepelným manažmentom, napríklad bežeckú ponožku s prímesou merino vlny.  Ak sa však pridá sneh, čo znamená vlhkosť, je pre nás trailová obuv svojou funkčnosťou a materiálmi väčšou oporou. Existujú aj modely, ktoré vychádzajú z cestnej obuvi, ale svoje uplatnenie nájdu v zimnom období. Gore-Tex membrána poskytne odolnosť voči dažďu/snehu, čo je pre toto obdobie bežné. Členitosť a funkčnosť podrážky nám poskytne väčšiu oporu a stabilitu na šmykľavom, nerovnom a zasneženom teréne.

3. Športové doplnky

Nevyhnutnou súčasťou zimných tréningov sú doplnky – čiapka, rukavice, čelenka a reflexné prvky. Ak nemáme možnosť trénovať na osvetlenom chodníku, k dispozícii už máme aj rôzne typy lámp, tzv. čeloviek, pomocou ktorých si svoj tréning môžeme naplno vychutnať aj počas tmavých zimných večerov. Reflexné prvky nevyhnutné pre našu bezpečnosť sú mnohokrát už priamou súčasťou bežeckého oblečenia. Je vhodné, ak aj tieto doplnky sú z funkčných materiálov, vlnené a bavlnené síce mnohokrát vyzerajú krajšie, ale vždy platí jediné pravidlo – zdravie je najdôležitejšie.

Brať ohľad na počasie už preto nemusíme. Treba si však uvedomiť, že beh v zime je náročnejší na oblečenie a práve jeho správna voľba nám skutočne pomôže posúvať kondíciu správnym smerom..lebo v posteli a so stolíkom plným liekov to pôjde naozaj ťažko :)

Martin
www.bezeckepotreby.sk