Ako si vyberať bežeckú obuv a v čom behá Katka Berešová?

Ak som jedným z veľkej väčšiny rekreačných amatérskych bežcov, tak si odpoviem. Hľadám niečo úplne normálne, aby sa to dalo použiť hlavne na cestu, ale príležitostne aj na bežecký ovál štadióna. V tomto prípade by to mala byť masívnejšia topánka s vyššou pätou, ale nie veľmi ťažká, veľkosťou asi o pol čísla väčšou ako zvyknem používať normálnu vychádzkovú obuv, aby bola dostatočne pohodlná. Ak to finančné možnosti dovoľujú, tak si vyčlením iný typ obuvi na preteky, v tomto prípade je bežecká obuv ľahšia, s tenšou podrážkou a nižšou pätou. Do terénu zase mohutnejšia ako na cestu, pevnejšia, o niečo ťažšia, s tvrdšou drsnejšou, na nerovnosti odolnejšou podrážkou, podľa možnosti zvršok z vodeodolného materiálu.

Ďalší otáznik vyvoláva spôsob tlmenia medzipodrážky. Protinárazový systém plní funkciu stlmenia prvotného kontaktu nohy s podložkou. Len päta, resp. špička - predná časť nohy alebo oboje? Od toho sa odvíja do značnej miery aj cena. Čím viac odpruženia, tým technologicky náročnejšia obuv, čo znamená spravidla vyššiu cenu. Pre obyčajného, rekreačného bežca je dôležité odpruženie hlavne v oblasti päty - zadnej nohy. Čím je beh rýchlejší, tým chodidlo prechádza v prvom kontakte viac na celú nohu, resp. až na špičku - predpriehlavok a prsty (väčšina elitných vytrvalcov). Vtedy je vhodné tlmenie ako na päte, tak aj na špičke - prednej časti nohy.

Ďalšou otázkou je našľapnutie pri behu v zmysle úklonu nohy do strán. Vačšina ľudí má neutrálne postavenie. To znamená, že chodidlo nevybočuje ani na vonkajšiu, ani na vnútornú stranu. Predajcovia preto zväčša ponúkajú takýto „neutrálny“ typ obuvi. Ale pri pozornejšom vyšetrení a odporúčaní zisťujeme, že ani ľudí najmä s pozdĺžnym plochonožím a dovnútra vbočenou pätou, nie je až tak málo. Bežci majú tendenciu prvotného kontaktu v tzv. pronačnom postavení. V tomto prípade požadujeme obuv, ktorá zabraňuje tejto nadmernej vbočenosti a pronácii, to znamená, že obuv je vystužená viac v oblasti pozdĺžnej klenby a vnútornej strany päty. Naopak, ak športovec dopadá na vonkajšiu stranu chodidla pri behu, chceme zabrániť tomuto tzv. nadmernému supinačnému postaveniu a požadujeme obuv, ktorá je vystužená viac na vonkajšej strane podrážky.

Ak si naše kupovanie a výber príliš zjednodušíme, môžeme si niekedy postupne, namiesto príjemných bežeckých pocitov, vyrobiť najprv len niekoľkodňové až týždňové funkčné poruchy a neskôr aj trvalé bolestivé morfologické zmeny (napr. vbočené palce - hallux valgus, chronické zápaly Achilových šliach....). 
Takže vyberajme nielen podľa farby a najnovších módnych trendov. Nie vždy platí, že to zdanlivo najkrajšie a najdrahšie, je pre nás aj to najlepšie.

Nuž a v čom vlastne beháva naša vytrvalkyňa Katka Berešová?

Už niekoľko rokov v bežeckej obuvi Asics. Tréningy absolvuje v ASICS Gel-Cumulus 14, ktoré sú trochu mohutnejšie, ťažšie, s vyššou pätou, ale výbornými tlmiacimi vlastnosťami v celej podražke a na preteky (10 km, polmaratón a maratón) používa ASICS Gel-DS Trainer, ktoré sú ľahšie. Ak by som si mal vybrať ako tréner a lekár pre Katku, potreboval by som viac zvýrazniť antipronačné vlastnosti, pri Katkinej mierne vbočenej nohe a plochonoží. Ale pri rokmi používanom rovnakom type bežeckej obuvi, na ktoré je Katka zvyknutá, si „pomáhame“ dodatočne vloženou športovou ortopedickou vložkou, resp. zrejme by to vyriešila individuálne, na mieru vyrobená obuv, ale tak ďaleko sme sa ešte svojou výkonnosťou nedostali. Možno v priebehu niekoľkých rokov :-)
 

Vypracoval: MUDr.Valiska Gabriel, http://www.acmichalovce.sk/