Kto netúži po dobrodružstve?

Tento článok je preto venovaný predovšetkým tým z Vás, ktorí ešte stále hľadajú argumenty prečo nie. Verím, že týchto zopár desiatok dôvodov už bude presvedčivých a v najbližších dňoch/mesiacoch sa spoločne budete tešiť z prvých nabehaných kilometrov:

1. Je to prirodzený pohyb umožňujúci rýchle pokroky

Beh nemá žiadne pravidlá a taktiež si nevyžaduje dôležitú taktickú prípravu. Pravidelným tréningom sa u väčšiny z nás samotný bežecký štýl vylepšuje a beháme efektívnejšie. Pred štartom postačí bežná lekárska kontrola pre tých, ktorí už nie sú práve najmladší a snáď aj trocha bežeckej teórie, ktorá nás usmerní ako sa správne rozcvičiť a pripraviť na samotný beh. A potom už postačí iba obuť bežecké topánky a rozbehnúť sa.

2. Je najlacnejším športom bez nárokov na špeciálne vybavenie

Jedinou a zároveň najdôležitejšou vecou je vhodná bežecká obuv, tu si vyberajte z overených značiek – samozrejme nemusí ísť o najdrahší a najnovší model.

3. Nepozná vekové obmedzenia - „Život znamená pohyb, ale ten je treba prežiť.“

S behaním môžeme začať kedykoľvek, žiadne vekové hranice nie sú dané. Snáď len tie výkonnostné :). Hlavne musíme rešpektovať vyššie uvedené heslo.

4. Behať sa dá vždy a všade

Ak chceme, behať môžeme ráno, na obed, večer, počas slnečného svetla či tmy.. taktiež na rôznych miestach – pláž na dovolenke, les a lesné cestičky, mestské chodníky či parky. Je to len na nás.

5. Nezaberá príliš veľa času

Sami rozhodujeme o tom, kedy, ako dlho a často budeme behávať; v závislosti od náročnosti jednotlivých dní.

6. Prináša rýchle, na prvý pohľad očividné výsledky

Naša telesná kondícia výrazne stúpne už počas niekoľkých mesiacov. Môžeme to zaregistrovať aj pri tých najjednoduchších denných rutinných činnostiach – napr. chôdza a stúpanie po schodoch v rodinnom dome.

7. Neriskujete vážnejšie zranenie

Pre tých, ktorí to s tréningovými dávkami nepreháňajú, je beh veľmi bezpečným športom. Zakopnutie, odreté koleno či vyvrtnutý členok sa môžu stať jeho súčasťou, avšak ak si vyberieme vhodný terén, aj tieto zranenia bývajú zriedkavé.

8. Reguluje krvný tlak, zlepšuje krvný obeh

Pri zvýšenom alebo dokonca vysokom krvnom tlaku sa určite mnohí z nás vyberú za lekárom. Lepšou alternatívou je však zájsť do športového obchodu, kúpiť si bežeckú obuv a vybehnúť na cestu za zdravím.

9. Znižuje pulzovú frekvenciu a hladinu cholesterolu

Celý kardiovaskulárny systém je ovplyvnený pulzovou frekvenciou, ktorú ak nie sme v kondícii máme stále vysokú a búšenie srdiečka cítime aj pri obyčajnej a krátkej chôdzi po schodoch. Pri pravidelnom behaní a pohybe sa srdce naučí fyzickú záťaž zvládať lepšie a pulz sa následne spomalí. V lepšej kondícii sú aj cievy a riziko kardiovaskulárnych chorôb sa znižuje. Pozor, beh ale nevylieči vrodené predispozície k vysokej hladine cholesterolu.

clanok_katka.jpg

10. Zvyšuje vitálnu kapacitu pľúc

Objem vdychu sa výrazne zvyšuje pravidelnou záťažou. Telo sa teda rýchlejšie a lepšie okysličuje a fyzické výkony budú postupne stúpať.

11. Zlepšuje kondíciu a obratnosť

Čím viac beháme, tým lepšie sa cítime. Je to pravda, avšak treba mať na pamäti, že všetkého veľa škodí, teda tréningové dávky treba zvyšovať postupne a pravidelne.

12. Rozvíja svalstvo dolných končatín, paží, trupu

O dolných končatinách je to bez pochýb, čo však paže a trup? Aj keď to tak na prvý pohľad nevyzerá, pri behu rukami sústavne hýbeme, čím spevňujeme svalstvo. Aby sme svalový aparát rozvíjali rovnomerne a posilnili aj svalstvo trupu, je potrebné samotné behanie doplniť strečingovým a posilňovacím cvičením.

13. Posilňuje šľachy a väzy

Prostredníctvom behu naše šľachy a väzy „dostávajú zabrať.“ To má za následok, že sú pevnejšie, flexibilnejšie a lepšie znášajú záťaž.

14. Zlepšuje koordináciu svalov a tiež držanie tela

Príčinou svalových bolestí býva svalová nerovnováha, ktorá sa behom vyrovnáva.

15. Pôsobí proti symptómu plochých nôh

Tu je odporúčaný hlavne beh naboso – vhodný na mäkkých povrchoch, na dovolenke bežne vídame ľudí behávať na piesočnatých plážach, tak prečo to nevyskúšať?

16. V neskoršom veku obmedzuje riziko zlomenín

Beh v primeranej intenzite kosti posilňuje. Tým sa znižuje riziko vzniku osteoporózy vo vyššom veku, ktorá je dôsledkom vyššieho ubúdania vápnika z kostí, resp. rednutia ich štruktúry.

17. Znižuje prah bolesti

Zníženie prahu bolesti majú na svedomí endorfíny (hormóny šťastia). Počas a po behaní dochádza k ich vyplavovaniu a to pomáha organizmu lepšie znášať námahu a bolesť.

18. Zlepšuje metabolizmus a imunitný systém

Vďaka pravidelnému behaniu sa náš tráviaci trakt vyladí a prispôsobí ako hodinky. Zaťaženie však musí byť primerané, v opačnom prípade telo oslabíme, vysilíme a tu je cesta otvorená bacilom. Beh v každom počasí posilňuje imunitný systém.

19. Vyplavuje endorfíny

Beh za určitých podmienok prináša euforické pocity šťastia, ktoré spôsobujú látky hormonálnej povahy (endorfíny), ktoré sú v mozgu uvoľňované pri krátkodobých intenzívnych alebo miernejších vytrvalostných výkonoch.

20. Skúsite inteligentnú drogu

Netušené zákutia parkov, zasnežené zimné chodníky a pokoj zimného lesa, či rozkvitnuté jarné lesné cestičky a následne svieže ranné letné behy – to všetko sa stane vašou inteligentnou drogou.

Tak to bolo prvých dvadsať dôvodov, prečo začať behať. Samozrejme je toho ešte podstatne viac, pokračovanie prinesiem v našom ďalšom článku. 

Pekný deň všetkým!
Katka Berešová