Naša predajňa je od 24.10.2020 na základe nariadenia do odvolania zatvorená. ONLINE BEŽÍ SAMOZREJME BEZ ZMENY! Široká ponuka skladom a bezpečný spôsob doručenia.

Sacharidy

Sacharidy spolu s bielkovinami a tukmi tvoria základné makroživiny v potrave. Sú to organické zlúčeniny, ktoré sa z chemického hľadiska skladajú z uhlíka (C), vodíka (H) a kyslíka (O). Ľudské telo ich prijíma zo stravy (jedlo, pitie) a prevažne využíva ako zdroj energie. Jeden gram sacharidov predstavuje približne 4 kcal (16kJ).

Delenie sacharidov

Sacharidy delíme na jednoduché sacharidy - monosacharidy a disacharidy –  a zložené (komplexné) sacharidy – oligosacharidy a polysacharidy. 

Jednoduché sacharidy – monosacharidy a disacharidy – sú zložené z jednej, resp. dvoch jednotiek cukru. Sú ľahko stráviteľné a poskytujú telu okamžitý zdroj energie. Nachádzajú sa napríklad v ovocí, sladidlách, sladkostiach, mliečnych výrobkoch a doplnkových výživach. Ich denný príjem by však nemal presahovať 10 % celkového energetického príjmu, keďže sú to tzv. prázdne kalórie. To však neplatí, ak ste aktívny športovec a potrebujete doplniť energiu počas alebo po tréningu, napríklad v podobe športovej výživy. Tieto sacharidy dodajú pečeni a svalom dostatok zásob glykogénu, a teda dostatok energie na fyzickú aktivitu. 

Zložené sacharidy – oligosacharidy a polysacharidy – sú oveľa prospešnejšie pre organizmus ako jednoduché sacharidy, keďže obsahujú viac nutričných látok, pomalšie sa vstrebávajú, a tým zasýtia na dlhšiu dobu. Oligosacharidy nájdeme hlavne v strukovinách, polysacharidy napríklad v obilninách, zemiakoch a ryži. 

Odporúčané množstvo

Denný príjem sacharidov by mal tvoriť približne 50 – 60 % celkového energetického príjmu, pričom väčšina by mala pochádzať z polysacharidov.  

Relevantné produkty: GU Hydration drink, Kompava Hypofit, Gu Roctane Protein Recovery Drink Mix

Mám záujem o športovú výživu