Naša PREDAJŇA je opäť OTVORENÁ! Online doručenie beží bez zmeny! Široká ponuka skladom a bezpečný spôsob doručenia alebo osobného odberu!

Beh s chorobou, kedy áno? (ak vôbec)

Prechladnutie, soplík /nebezpečný pre nás chlapov/, bolesť hrdla či pocit, ktorý smeruje skôr ku chorobe ako zdraviu je niečo, čomu sa asi nikto z nás v jesenno-zimno-jarnom období nevyhne. Bežecký plán však nepustí a vy konečne v želanej kondícii z poctivo nabehaného leta, jednoducho nechcete stratiť čo ste tak tvrdo získavali. A potom prichádza jednoduchá otázka: môžem behať aj keď som chorý?

Každá choroba má svoje špecifiká a svoje príznaky. Beh s chorobou vie byť bezpečný, pokiaľ svoje telo poznáte a viete čo vás práve trápi. Pokiaľ sa len cítite viac unavene ako zvyčajne, ako prvé sledujte svoj bazálny /pokojový/ pulz. Vďaka dnešným hodinkám na behanie so vstavanými snímačmi na zápästí je to komfortné a skutočne jednoduché. V prípade, že Vaše bežné pokojové hodnoty sú 55 a teraz ste na 65 a viac, berte to na vedomie. Ak ste mali v pláne náročný bežecký tréning, určite ho preložte a zvoľte inú, ľahšiu variantu. Stále máte možnosť ovplyvniť, akým smerom sa choroba vydá. Ignorovať telo znamená istú a nútenú pauzu, pričom straty budú ďaleko väčšie ako jeden preložený tréning.

Beh s nádchou

Najbežnejšou chorobou je nádcha. Prejavuje sa kýchaním, pocitom svrbenia či šteklenia v nose, soplíkom a zhoršeným dýchaním. Zväčša ide o vírusovú infekciu s následkom opuchu nosovej sliznice. V takomto prípade svoju bežeckú dávku určite vynechávať nemusíte. Dbajte na správne bežecké oblečenie, bežecká čiapka, čelenka či bufka nesmie vo výbave chýbať. Platí však, že tempové behy s vysokými hodnotami pulzu v chladom počasí majú byť obmedzené, kedže nechceme, aby sa zo soplíka stala rozvinutá choroba.

Beh s bolesťou hrdla

Bolesť hrdla je pomerne častým príznakom prechladnutia. To čo najčastejšie bolesť vyvoláva je zápal. Pôvodcom zápalu je najčastejšie vírus, zriedkavejšie baktéria. Zimné obdobie je charakteristické častým striedaním suchého a vlhkého prostredia. Sliznica úst a dýchacích ciest sa vysušuje, čo má za následok ľahší prienik vírusu. Ak je príznakom škrabanie v hrdle, bez dráždivého kašla či silnej bolesti pri prehĺtaní, behu sa ani pri tejto chorobe nemusíte vzdať. Opäť však myslite na správne oblečenie s dodatočnou ochranou krku počas behu. Hrdlo musí ostať počas behu v teple. V prípade nízkej vonkajšej teploty /pod bodom mrazu/ určite použite aj šatku cez tvár, ktorá pomôže zvýšiť teplotu vdychovaného vzduchu na bezpečnú úroveň. Rovnako uberte z tempa a zvoľte radšej nižšie hodnoty pulzu.

Beh s kašľom

Kašeľ je mechanizmus, ktorý telo využíva na čistenie dýchacích ciest. Za normálnych okolností nie je potrebný. Vo vzduchu sa však nachádzajú aj nebezpečné vírusy, ktoré môžu napadnúť náš dýchací systém. Ak takéto zárodky napadnú sliznicu v hrtane, priedušnici a pľúcach, začne organizmus pociťovať silné dráždenie na kašeľ. Organizmus nedokáže z tela odvádzať cudzie telesá a preto je dráždenie na kašeľ stále intenzívnejšie. Beh s kašlom je bezpečný len ak svoje telo naozaj poznáte. Ak sa jedná o produktívny kašeľ, ktorý je následkom doznievajúcej choroby, ľahká forma bežeckého tréningu je stále bezpečná. Ak ste ale športový či bežecký začiatočník a svoje telo nepoznáte prípadne je kašel následkom kombinácii ďalších ťažkostí ako bolesť hrdla, silnej tvorby hlienu, radšej beh vynechajte a dajte tomu čas. V lekárni je množstvo voľne dostupných liekov, ktoré Vám skúsený lekárnik odporučí. Vo všeobecnosti platí, že ak Váš kašeľ trvá dlhšie ako päť dní, alebo ak má jeho priebeh zhoršujúcu sa tendenciu aj napriek užívaniu liekov, mali by ste vyhľadať lekára. Ak toťiž kašeľ trvá niekoľko týždňov a nepodarí sa ho poriadne vyliečiť, treba počítať s komplikáciami.

Na záver jednoduchá rada. Ak sa práve rozhodujete, či absolvovať bežecký tréning s chorobou, alebo ostať radšej doma, použite jednoduché pravidlo. Ak sú príznaky choroby nad krkom /bolesť hrdla, zapchatý nos…/ svoj bežecký tréning iste nevynechajte. Ak je to ale pod úrovňou krku /dráždivý kašeľ, bolesť na hrudníku, či žalúdočné ťažkosti/, určite zvoľte oddych. Myslite na to, že telo na boj s vírusom či chorobou potrebuje viac energie ako zvyčajne a preto zbytočné prepínanie sa náročným tréningom môže Váš zdravotný stav len zhoršiť. Ak už aj vybehnete, uberte z tempa, znížte pulz a dajte telu čas na regeneráciu. V prípade, že máte zvýšenú teplotu, či horúčku, nikdy nebehajte. Beh by Váš zdravotný stav iba zhoršil a namiesto strateného tréningu či dvoch, by ste pauzovali omnoho dlhšie.

Veľa v zdraví nabehaných kilometrov praje
Matej
bezeckepotreby.sk