Idem na dovolenku do hôr – je potrebné prispôsobiť tréning?

V nasledujúcich riadkoch by som vám chcela poskytnúť zopár rád, ktoré vám možno pomôžu, ak sa chystáte do vysokohorského prostredia.

Ako bežkyňa počas prípravy na vrcholové podujatia každý rok absolvujem vysokohorské sústredenie – v závislosti od možností a podmienok som chodievala stále na Štrbské Pleso do Vysokých Tatier, ktoré sa nachádza vo výške 1350 m.n m a je najvyššie položeným strediskom na Slovensku, kde je možné absolvovať vysokohorskú prípravu. Minulý rok a tento rok som vycestovala za horami aj za hranice a sústredenie som absolvovala v stredisku Livigno v talianskych Alpách, kde je nadmorská výška niečo cez 1840 m. n m..
Či už sa chystáte do Tatier alebo niekam do zahraničia, nezabúdajte na to, že náš organizmus nie je zvyknutý na takútozmenu klimatických podmienok zo dňa na deň. Po príchode sa budete cítiť unavení a vyčerpaní, čo je v tomto prípadebežná reakcia organizmu. Z osobných skúseností teda odporúčam, aby ste si počas prvých 3 dní „naordinovali“ skôr oddych a ľahšie bežecké tréningy, alebo len prechádzky. Telo sa po 3-4 dňoch na prostredie adaptuje a vy začnete mať z tréningov v daných podmienkach radosť a hlavne dobrý pocit.
Tu platí pravidlo: „pomaly ďalej zájdeš“. 
 

Tempo bude pomalšie

V nadmorskej výške aj po 3-4 dňovej adaptácii budú vaše medzičasy na kilometer či konkrétnu vzdialenosť určite pomalšie. Neberte to ako pokles formy a nesnažte sa o dosiahnutie rovnakých výkonov ako doma...Je to v poriadku. Behanie rýchlych a krátkych úsekov v nadmorskej výške nie je nič jednoduché, aj v tomto prípade by ste teda mali rátať s pomalšími medzičasmi.
A ešte jedna vec, na ktorú nesmieme zabudnúť 
Hory sú hory a aj keď je mesiac jún či júl, s ktorým sa nám spájajú teploty okolo 25-30 stupňov a slnečné lúče, neplatí to vo vysokohorských podmienkach. Na túru si musíme stále pribaliť oblečenie, do ktorého sa prezlečieme po vystúpení na náš vytúžený a zvolený vrchol. Počas stúpania odporúčam zvoliť aj keď krátky rukáv, ale radšej dve vrstvy – termo a vrchnú vrstvu z funkčného materiálu. Po ruke je vhodné mať aj tenkú windstopperovú vetrovku alebo vestu. Náhradná obuv tiež nie je na škodu. 
Znova čerpám z osobných skúseností, keď som sa napríklad 6. júna po návrate z túry na Rysy vrátila premoknutá a zmrznutá, dosť som ľutovala, že som si nevzala aj náhradnú obuv, keďže po cca 50 minútovom stúpaní po súvislej snehovej pokrievke som bola viac mokrá ako suchá. Nevyhnutnou súčasťou našej výbavy by mali byť aj kvalitné slnečné okuliare, šiltovka alebo šatka, pršiplášť, dostatok tekutín, správne zvolené energetické zásoby jedla a samozrejme –DOBRÁ NÁLADA. A odporúčam si pribaliť aj kvalitný fotoaparát či telefón, pocity po dosiahnutí cieľa si predsa musíme zapamätať a „zvečniť“ aj takýmto spôsobom.

Prajem krásne zážitky a veľa radosti z behania či turistiky! :)
Katka