Môže behanie v mraze ohroziť zdravie?

Bezpochyby sa všetci zhodneme, že beh je zdraviu prospešný šport. Beh sa však často krát chybne berie ako vyslovene sezóna záležitosť a predstava behu v zime či chlade je pre niektorých z nás ťažko predstaviteľná. Predstava potiaceho sa bežca v mrazivom počasí tak môže byť úzko previazaná s chorobou či prechladnutím. Môže skutočne beh v chladom počasí a mraze ohroziť naše zdravie?

Beh v chlade a naše predpoklady

Ako prvý argument, prečo povedať nie behu v zime býva často krát argument dýchania. To by sme však museli rovnako pochybovať o biatlone, skialpinizme, bežkám na lyžiach a iným podobným športom. Náš dýchací systém je skvele prispôsobený tak, aby spomalil prúdenie vdýchnutého vzduchu do pľúc a zohrial ho, a zabránil tak prechladnutiu. Pri skutočnom mraze sa odporúča dýchanie nosom avšak nemusí to byť vyslovene pravidlo. Pokiaľ ste na na pobyt v chlade zvyknutý, skutočne sa nemusíte obávať žiadneho zápalu pľúc. Práve naopak, športovanie a beh v zime prispieva k budovaniu imunity a udržania si potrebnej kondície. Platí však, že pohybový aparát je potrebné chrániť funkčným bežeckým oblečením, kedže aj telo potrebuje pre zdravé a bezpečné fungovanie správnu prevádzkovú teplotu.

Aké zásady pri behaní v mraze dodržiavať

Ak ste sa rozhodli začať s behaním práve v zime, nedajte sa odhovoriť. Dodržujte však zásadu postupnosti. Žiadne pretekanie sa od prvého behu. Pri behaní je dôležitá pravidelnosť a postupnosť omnoho viac ako rýchlosť prvého behu. Pred behom je nutné telo zahriať na prevádzkovú teplotu. Ideálnym spôsobom je strečing a následne bežecká abeceda. Nezabúdajte na hydratáciu! Telo je rovnako ako v lete potrebné hydratovať. Dbajte na funkčné bežecké oblečenie a jeho správne vrstvenie. Pri zimnom behaní je to nesmierne dôležité a naozaj sa neoplatí so zdravím hazardovať. Nevyhnutnosťou je bežecká čiapka, rukavice, prípadne bufka či šatka. Tú môžete použiť aj ako ochranu pri dýchaní pred veľmi studeným vzduchom. Pri bežeckej obuvi netreba hľadať špeciálne upravený zimnú bežeckú obuv, ak keď aj bežecké tenisky na zimné obdobie môžu mať svoje špecifiká.

Pozitíva behu v mraze a zime

- posilnenie imunitného a kardiovaskulárneho systému
- zrýchlenie metabolizmu, spaľovanie tukov
- spevnenie tela
- posilnenie činnosti srdca
- prílev pozitívnej energie
- výborný pocit z prekonávania seba samého

Vďaka 4 ročným obdobiam máme skvelú možnosť behať 4 krát v roku hoc na jednom mieste, ale v úplne inom prostredí. Bežecká trasa v lete tak vyzerá úplne inak ako tá istá trasa v zime. Za mňa môžem povedať, že ma beh v zime baví ešte viac ako v lete. Takže ak sa s behom práve chystáte začať v zimnom období, alebo sa pohrávate s myšlienkou konečne behať nie len v lete ale aj v zime, choďte do toho. Iste sa Vám to bude páčiť.

Veľa zimných bežeckých zážitkov praje
Robo
bezeckepotreby.sk