Rozcvička a záverečný strečing – prečo sú potrebné

Aké sú výhody rozcvičky, resp. záverečného strečingu:

Rozcvička

• zvýšenie telesnej teploty o 2-3% počas 45 minút, zvyšuje sa teplota a pružnosť svalov
• zvyšuje sa tým prenos kyslíka do svalov, zabraňuje nahromadeniu kyseliny mliečnej a iných odpadových látok metabolizmu
• zlepšuje metabolizmus
• zlepšuje sťahy svalov pri zvyšovaní rýchlosti
• znižuje riziko poranení a zároveň zlepšuje ekonomiku behu
• zvyšuje srdcovú frekvenciu na optimálnu úroveň
• zlepšuje sústredenie
 

Záverečný strečing

• rozptyľuje kyselinu mliečnu a iné odpadové látky metabolizmu, ktoré sa počas tréningu nahromadili vo svaloch
• zabraňuje svalovej horúčke a bolestiam
• znižuje riziko závratov a mdlôb v dôsledku nahromadenia krvi v nohách
• znižuje množstvo adrenalínu v tele
• srdcová frekvencia sa vracia do pokojového stavu
• zlepšuje sústredenie

 

Jednotlivé výhody rozcvičky a strečingu a ich vplyv na celkový výkon:

Fyzická príprava – v dôsledku zahriatia sa krvné cievy rozširujú, ide o proces nazvaný „vazodilatácia“, vďaka ktorému prúdi do svalov viac kyslíka. Toto rozšírenie ciev zabraňuje rýchlemu nahromadeniu kyseliny mliečnej a iných odpadových látok – tie môžu totiž na začiatku behu spôsobiť svalovú horúčku. Zvýšenie fyzickej námahy pred behom má pozitívny vplyv na biomechaniku tela – teplota svalov sa zvyšuje, kĺby ramien, bedier, kolien a členkov sú pružnejšie, v dôsledku čoho sa zlepšuje výkon.

Zranenia – u bežcov sú pomerne častým javom svalové poranenia, natiahnuté svaly stehna alebo lýtka. Vďaka rozcvičke a záverečnému strečingu im vieme ľahko zabrániť. Nedostatočné rozcvičenie pred behom vedie k nesprávnej technike, čo má za následok závažné poranenia nielen svalov, ale aj väzov a kĺbov.

Lepší výkon – telo sa dostatočnou rozcvičkou pripraví na záťaž, ktorú má počas pretekov absolvovať. Nie je pravda, že sa nesmieme pred behom unaviť a teda sa radšej vôbec nerozbehať a nerozhýbať. Záverečný strečing je fázou, počas ktorej sa telo začína zotavovať a následne ostane v dobrej kondícii na ďalšie aktivity.

Duševná príprava – väčšinou platí, že čím sme pred štartom sústredenejší, tým lepší výkon podáme. Komplexná rozcvička je teda ideálnym spôsobom, ako sa telesne aj duševne pripraviť na následnú záťaž. Zlepšenie koncentrácienám pomôže zvýšiť tempo pri behu, zlepšiť bežeckú techniku a zvýšiť sebavedomie, čo je mimoriadne dôležité najmä v neskorších fázach behu, keď na nás prichádza nielen telesná ale aj duševná únava.

Nikdy sa teda nezabúdajme venovať nielen plnohodnotnému tréningu, ale aj týmto nevyhnutným súčastiam. 
Katka :)
.