Bolesť hlavy dokáže poriadne znepríjemniť beh. Ako sa jej vyhnúť?

Na vznik bolesti hlavy vplýva viacero faktorov - dehydratácia, nadmorská výška, precitlivelosť na svetlo, zmena počasia, teplo, ale aj problémy s kŕčnou chrbticou alebo vrodené sklony k migréne.

Na dehydratáciu si bežci v lete dávajú väčší pozor, avšak v zime ju často podceňujú. Málokto si vezme so sebou vodu, hoci má naplánovaný aj dlhý beh. V zime sa pritom naobliekaní potíme rovnako ako v lete. Prijímať dostatočné množstvo tekutín treba celý deň rovnomerne a platí pravidlo, že to čo ste ráno zanedbali poobede už nedoženiete. Na hydratáciu treba myslieť deň pred ako aj deň po behu. Hodinu pred behom je potrebné vypiť aspoň pol litra vody. Počas behu dopĺňame tekutiny približne každých 20 min po malých dávkach .
Ďalším faktorom, ktorý ľahko dokáže vyvolať bolesť hlavy je nedostatok elektrolytov. Bolesť sa môže dostaviť krátko po dobehnutí alebo aj niekoľko hodín po tréningu. Elektrolity stráca telo potením a je potrebné ich doplniť vo forme iontových nápojov počas, a rovnako aj po behu.
V zime, pri behu vo vyšších nadmorských výškach v rozprávkovo bielej krajine nás niekedy oslepujú silné slnečné lúče, ktoré sa odražajú od snehu. Aj toto môže byť spúšťačom bolesti. V tomto prípade je riešenie jednoduché - pribaľte si i v zime slnečné bežecké okuliare. :)
Stiahnuté krčné svaly z dôvodu chladu ľahko prispejú k vzniku bolesti. Tu pomôže držať krčnú chrbticu v teple a taktiež počas behu uvolniť ramená, ruky a používať správnu bežeckú techniku.
Po vyššej telesnej námahe u inak zdravých ľudí, dochádza aj k tzv. ponámahovej bolesti hlavy, ktorou trpia näjme menej trénovaní bežci, ktorí precenia svoje možnosti. Bolesti môžu byť pomerne silné, na oboch stranách hlavy, často pulzujúce so sprievodnou nevoľnosťou, vracaním a precitlivelosťou na svetlo. Najčastejšie sa objavujú pri vrcholiacej námahe, neskôr sa postupne vytrácajú, môžu trvať od 5 minút až do 24 hodín. Mnoho takto postihnutých bežcov trpí migrénami alebo sa v ich rodine migréna vyskytuje. 
Ak sa však ku faktorom pridá vysoká nadmorská výška, teplo a vysoká vlhosť, týmto typom bolesti hlavy možu trpieť aj vysoko trénovaní atléti.
Pokiaľ v zime uprednostňujete beh vo fitku na bežiacom páse, treba si dávať pozor aj na to, či je miestnosť riadne vyvetraná a vlhkosť vzduchu nie je veľmi nízka, alebo naopak veľmi vysoká.

Nenechajte si pokaziť skvelý pocit z behu nedodržiavaním vyššie uvedených „maličkostí“, veď prevencia je vždy lepšia ako liečba.