Zimná bežecká obuv

V dnešnom článku sa budeme venovať bežeckej obuvi na zimu a posvietime si aj na bežecké ponožky, ich zimné verzie a v čom sú iné oproti tým bežným. Nakoniec spomenieme aj techniku behu, ktorá by mala byť trochuu iná, pokiaľ vybehnete a bude von klzko,  ľad, sneh, alebo iné zlé podmienky.

No začneme asi tým kvôli čomu ste si klikli na tento článok, a to je zimná bežecká obuv. Zimná bežecká obuv vlastne neexistuje. Teda určite nie, ak si ju predstavujete ako obuv, ktorá bude mať kožušinku alebo zateplenie ako snehule. Nie, nie nič také. Zimnú bežeckú obuv robí zimnou to, že je vode odolná. Teda má nejakú membránu. Membraná sa nachádza väčšinou pod zvrškom, sieťka navrchu ostáva ako je na bežnej letnej teniske. Spomedzi najväčších hráčov na trhu spomenieme GORE-Tex, eVent, Skyshell a Shield.

Membrány môžu byť zriedka aj spojené so zvrškom lepením a tak môže byt membránová obuv aj s jednovrstvovým zvrškom. Hlavnou funkciou membrán je, že zabezpečia vode odolnosť za každých podmienok, pokiaľ teda nie je nejako roztrhnutá alebo mechanicky poškodená. Membrány môžeme nájsť na cestných aj terénnych teniskách. A prečo je membránová obuv vhodná predovšetkým na zimu? Je to hlavne preto, lebo keď v nej máte nohu, ktorá generuje teplo tak membrána - keďže je vode odolná - tak má aj nižšiu priedušnosť, a tým pádom teplo, ktoré chodidlo vygeneruje ostáva v topánke. V zimných mesiacoch keď sú teploty pod nulou tak je to rozhodne plus. Membrána samozrejme neprepúšťa vodu, je konštruovaná tak, aby molekuly vody neprešli cez štruktúru membrány. Treba pripomenúť, že keď sa v membránovej obuvi sem-tam aj vyskytne nejaká voda, vlhkosť je tam kvôli tomu že noha sa spotí. Keď bude trochu mokrá ponožka, neznamená to, že membrána nefunguje. Prípadne sa môže stať, že voda môže zhora natiecť do topánok. Membrána sa samozrejme nachádza len do výšky topánky :-).

Potom je tu podrážka. To je ďalšia vec v čom sa topánky na zimu líšia. Podrážka však býva iná zväčša len pri cestnej bežeckej obuvi. Pri cestnej obuvi s membránou sú drážky spravidla trošku hlbšie. Benefitom je to že môžete behať po lístí, resp. nejakom ľahšom traile, aj keď sú primárne určené na spevnený povrch. Sú skrátka pripravené mať lepšiu trakciu na klzkom povrchu, a to sa v zime určite zíde. Čo sa týka trailovej obuvi, tak tam sú lamely na podrážke vačšinou identické pri membránovej, aj pri nemembránovej verzii.

Jeden by povedal, že mať v obuvi membránu je skrátka top. Ale je pravdou, že membrána v bežeckej obuvi má svoje plusy, ale aj mínusy. Tieto mínusy sú skôr mínusmi vyslovene v rámci ročného obdobia. Nižšia priedušnosť membrány znamená v zime viacej tepla, čo je super, lebo noha ostane dlhšie v teple. V lete to však znamená, že toho tepla tam môže byť aj príliš veľa a noha sa začne nadmerne potiť. Pokiaľ zavítate aj ku nám na predajňu, tak na celoročné behanie určite odporúčame nemembránovú obuv. Ďaľším, nie celkom negatívom, ale skôr vlastnosťou membránovej tenisky je, že membrána pridá obuvi vyššiu hmotnosť. Bavíme sa možno o 10-15g, čo rozhodne nie je nič zasadné, ale niekomu to môže prekážať. Poslednou menej pozitívnou vlastnosťou je, že vrchný materiál - keďže je to vrstva naviac - môže byť trochu tvrdší a citlivosť v topánke nemusí byť pre každého ideálna.

Ako pri výbere bežeckej obuvi vždy prízvukujeme: Do dobrej bežeckej obuvi patrí aj dobrá bežecká ponožka. V zime by ste mali určite myslieť na nejakú zimnú ponožku, teda samozrejme, musí byť funkčná a nemôže v nej byť bavlna. Na zimu odporúčame ponožku s prímesou Merino vlny, ktorá zvýši tepelný komfort. Určite môžeme odporučiť takéto ponožky, keď nemáte membránovú obuv. Samozrejme, obuv sa zamočí, pokiaľ nemáte membránu a noha bude mokrá. Merino ale začne pracovať, noha vygeneruje teplo a ohreje ponožku aj s topánkou oveľa rýchlejšie, ako keď máte obyčajnú ponožku iba z polyesteru, prípadne iných funkčných vlákien.

Fajn vec na zimné obdobie sú napríklad Gaiter návleky resp. chrániče na členok. Sú super a zídu sa aj na jeseň, keď je všade lístie. Na zimu spravia službu napríklad keď bežíte cez sneh a ten nepadne dovnútra. Tento výrobok sa nám už veľakrát osvedčil, je čiastočne vodeodolný, teda nie je úplne ako membrána, ale niečo znesie. Keď napríklad stupíte do potoku, tak sa do obuvi pochopiteľne dostane voda, ale bez tohto návleku by jej tam bolo určite viac. Pozitívom je, že je univerzálny, nie ste viazaný ne tenisky znažky Inov-8. Či už to je HOKA, ASICS, ON Running, Mizuno, Gaiter sedí vďaka gumičkám super na akejkoľvek obuvi.

Na záver sa treba určite povenovať technike behu. Tá sa samozrejme neviaže na to, či vonku prší, alebo nie, Skôr ide o to, ak je vonku ľad, sneh , alebo jednoducho niečo, kde sa môžete šmyknúť. Vtedy odporúčame, aby ste bežecký krok skrátili. Mali by ste dopadať chodidlom tak, aby ste dopadali pod ťažisko tela, nepredlžovali ten krok výrazne, pretože keď ho predlžíte, pôjdete cez pätu a tá je vyslovene pred ťažiskom. A práve vtedy môžu nastať úrazy, ktoré sú neželané, pretože v zime sa jednoducho behajú objemy, z ktorých profitujete na jar a cez leto. Ako sa hovorí, beh na ľade naozaj dokáže vycibriť bežecký krok a zaťažiť tie svalové partie, namáhate o čosi viac pokiaľ je povrch klzký, nestabilný. 

Príjemné zimné výbehy praje

Robo
www.bezeckepotreby.sk