Zimná bežecká výbava

Zima je už za dverami a práve preto sa v dnešnom článku budeme venovať zimnému bežeckému oblečeniu. Dnes sa teda pozrieme bližšie na vrstvenie, vysvetlíme si bližšie, že čo to vlastne funkčné oblečenie je. Pozrieme sa na to, aké doplnky by vám nemali chýbať počas zimného behu. A ukážeme si aj, aké bundy alebo aké funkčné oblečenie by ste pri akých teplotách mali mať.

Ako sme spomínali vyššie, mať dobrú zimnú bežeckú výbavu je veľmi dôležite. Či už pre Vašej pohodlie, ale hlavne pre Vaše zdravie. Ak sa bavíme o behu v zime, určite treba myslieť predovšetkým na kúsky z funkčných materiálov, teda aby v takomto oblečení nebola zbytočne nejaká bavlna, ktorá by mohla zadržiavať vodu a následne bežca ochladzovať. Tak isto treba myslieť na dobré boxerky, slipy, nohavičky prípadne bežeckú podprsenku, ktoré by mali byť tak isto z funkčných vlákien aby svoj účel plnili čo najlepšie. Na zimu treba myslieť tak isto aj na dobré bežecké ponožky. Konkrétne na zimu odporúčame niečo s prímesou Merina, ktoré v topánke zabezpečí optimálny tepelný komfort.

Vrstvenie

Ak sa bavíme o vrstvení spodnej časti tela, teda nôh, neodporúčame tam kombinovať nejaké termo nohavice s legínami. Úplné Vám budú stačiť bežecké zateplené nohavice, ktoré si môžete zadovážiť či už s membránou, tak aj bez membrány. Je tam naozaj mnoho možností. Vrstvenie riešime hlavne na vrchnej časti tela. Ako prvá vrstva perfektne poslúži termo nátelník, alebo funkčný nátelník s krátkym rukávom. Prvá vrstva má za úlohu presunúť pot preč od tela. Termonátelník si môžete zadovážiť tak isto v hrubšej, teplnejšej, alebo nejakej ľahšej verzii. Určite záleží na intenzite, v akej chcete trénovať. Druhá vrstva má potom za úlohu preniesť pot ďalej od prvej vrstvy a zabezpečiť optimálnu termoreguláciu. Tak isto existujú rôzne verzie rozličnej hrúbky. Následne je na rade tretia vrstva, ktorá má tieto predchádzajúce dve vrstvy ochrániť a zabrániť vrtochom počasia aby telom vygenerované teplo zobrali. V ponuke sú opať rôzne verzie napr. proti vetru, proti dažďu.

Veľa bežcov si myslí, že dobrá bežecká bunda vyrieši všetky problémy ale nie je to tak. Tieto vrstvy treba kombinovať skúšať, prispôsobovať teplote. Niekedy stačí termonátelník a bunda, inokedy zase tak prituhne, že je málo aj termonátelník s hrubšou mikinou a poriadne odolnou bundou. Je dobré mať doma viac rozličných produktov a za pomoci metódy pokus-omyl skúšať, čo komu ako vyhovuje.  

Bežecké nohavice:

Pri bežeckých nohaviciach máte na výber zväčša dve verzie. Buď sú to voľné, alebo elastické nohavice. Tie elastické určené na zimné behy /zateplené/ majú z vnútornej strany prevažne microfleece. Je to česaná vrstva, ktorá sa nachádza pod hladkým elastanom. Bohate to stačí na zimu, máme to testované, či je mínus 15 alebo mínus 10, nie je potrebné okrem funkčného spodného prádla pod to nič dávať. Pokiaľ bežec vie, že sa bude často počas aktivity zdržovať na exponovaných miestach, kde fúka, odporúčame bežecké legíny s nejakou ochranou proti vetru. Dobre poslúži známa membrána GORE-Windstopper. Keďže sa bavíme o zimnom behu, a keďže sa rýchlo stmieva, potrebujete reflexné prvky a teda byť viditeľní. Každé jedny zimné bežecké nohavice by ich mali mať dostatok. Ideálne je hlavne byť viditelný od pása vyššie, ale aj k tomu sa dostaneme.

1. vrstva - termonátelník:

Ďalšou potrebnou vecou na beh v zime je rozhodne termonátelník, alebo termotričko. Jedna dôležitá vec - ak doma máte nejaký nátelník alebo termotričko treba tu rozlišovať medzi fyzickými aktivitami. Beh je pomerne aktívny, teda fyzicky náročný. To znamená, že ak produkujete veľa tepla, tak to teplo musí cez to termotričko aj prejsť von. Ak teda plánujete nosiť hrubé lyžiarske termo počas behu, tak je dosť možné, sa v ňom budete nadmerne potiť a nesplní svoju funkciu. Čo sa týka druhov nátelníkov, môžu byť zateplené verzie, tenšie verzie. Toto vyslovene voľte podľa toho či ste teplo alebo chladno milný. To znamená, že ak Vám býva zima, zoberte si radšej zateplenejšiu verziu, ak Vám býva teplo zoberte si to tenšie. Táto metodika sa dá aplikovať aj na intenzitu Vašich tréningov - pri ľahšom regeneračnom výkluse lepšie poslúži hrubšie termo. Naopak pri intenzívnom tempáči voľte tenšiu verziu. 

2. vrstva - bežecké mikiny:

Poďme na bežecké mikiny. Mikiny môžu byť rovnako v dvoch hrúbkach. Jersey nátelníky ktoré zateplenie nemajú alebo sú to verzie ktoré majú ľahký microfleece s vnútornej strany. Opäť by sa dalo povedať, že je najlepšie mať oba druhy, pretože podľa počasia si to nakombinujete. Ja osobne mám rád keď je teplota okolo nuly, alebo -5 a vtedy mi stačí len tenká druhá vrstva. Ak je už chladnejšie, tak si to radšej vymením za tú hrubšiu verziu. Čo sa týka mikín, tak mikina, resp. 2. vrstva má svoju hlavnú úlohu a tou je tepelná izolácia. Nie je to bunda, nie je to ani termoprádlo. Toto je to čo Vám robí teplo. Bežecké mikiny môžu byť s celozipom je to pohodlné, pretože keď je teplo tak si ju jednoducho rozopnete. Populárnejší je však half zip. 

3. vrstva - bežecké bundy: 

Poslednou vrstvou je bežecká bunda. Bežecká bunda je váš ochranca, ktorý chráni pred vrtochmi počasia, teda pred vetrom a dažďom. Bundy existujú membránové, nemembránové, my sa im nebudeme do hĺbky venovať, pretože na toto si detailnejši posvietime v ďalšom článku. Každopádne, pri bežeckých bundách platí ako keby na postupku to isté, čo platilo pri tých predchádzajúcich vrstvách oblečenia. To znamená, že sú verzie hrubšie a tenšie. Treba počítať s tým, že ak pôjdete do verzie povedzme membránovej, znížite si priedušnosť, a teda ak sa viacej spotíte a budete potrebovať viac vetrať počas behu. Jednoducho skúste hľadať niečo čo je kombináciou. Zlepší sa tak prenos tepla preč od tela. Platí samozrejme to, čím viacej reflexných prvkov tým lepšie. Bežecké bundy samozrejme nemávajú také turistické vychytávky, ako je napr. odvetrávanie pod pazuchami. To by Vám pri behu prekážalo. Bežecká bunda je na prvý pohľad - aj keď je zimná a zateplená - vždy relatívne tenká. Páperové bundy medzi bežeckými nehľadajte. Tak isto platí, že membránové bundy nie sú igelitové bundy ktoré neprepúšťajú. Prepúšťajú dosť, len sa pod bundu treba správne obliecť aby fungovali optimálne.

Doplnky:

Beh, to znamená tenké vrstvy, funkčné vrstvy, ľahké vrstvy. Základom bežeckého oblečenia je neobmedzovať v pohybe. Teraz sa pozrieme na doplnky ktoré by ste v zime počas behu mali mať a nemali by vám chýbať.

Veľmi dôležitá je bežecká čiapka. Prečo? Hlava je veľmi exponovaná časť tela a uniká cez ňu cca 40% tepla. Človek náchylný na počasie bez nej môže poľahky ochorieť. Preto treba chrániť dutiny dobrou bežeckou čiapkou. Pripadne, ak sa veľmi potíte a v mínusových teplotách je Vám v čiapke veľmi teplo, tak môžete zvoliť bežeckú čelenku. Čo sa týka čiapiek a čeleniek, tak tu je tiež veľmi veľmi široký výber. Záleží podľa vášho gusta, či idete do príliš veterného počasia tak tu máte v ponuke tak isto ako pri bundách verzies membránami. Ak je to mestský beh tam by mala stačiť zateplená verzie. Tak isto ako hlava, tak aj krk je veľmi exponovany, preto určite na beh v zime odporučíme nejakú šatku, alebo nákrčník. Či už s Merinom alebo bez Merina, to si naozaj treba vyskúšať a zistiť čo vyhovuje práve Vám.

Aby ste boli videní, ale aby ste videli aj vy, určite by nemala žiadnemu bežcovi chýbať čelovka. Čelovky bývajú v ponuke v rôznych výkonoch. Tu je dôležitá svietivosť - tádo jednotka sa udúva v lumenoch. Pomôže Vám to pri rozhodovaní tak isto ako dosvit. Čelovky by sa dali rozdeliť na tie pre asfaltových bežcov a trailových bežcov. Keď behávate po ceste a stane sa že vypadne lampa, tak by Vám stačil aj nižší výkon, môžeme povedať niekde okolo 50-100 lumenov. Ale ak idete niekde do terénu tak už budete potrebovať toho svetla viacej, pretože v lese je tma... ako v lese! A tu už jednoducho 100 lumenov stačiť nemusí. Idál je okolo 300-500lm.

Ďalej treba určite myslieť aj na bežecké rukavice. Bežecké rukavice na zimu určite treba. Platí to isté ako pri čiapkach. Máte teplejšie verzie, máte tenšie verzie. Pri čom ale naozaj treba zabudnúť v zime netreba si bežecké rukavice predstavovať ako nejaké hrubé lyžiarske. Tak isto ako pri vrstvení platí že majú byť tenké, s nejakou membránou a jemným zateplením. To je na zimu úplne ideálne.

Na záver by sme ešte spomenuli pravidlo desiatich stupňov. V zime sa obliekajte tak, ako keby bolo von o 10 stupňov teplejšie. Prvotný pocit ma byť taký, že keď vyjdete von, malo by Vám byť chladno. Pokiaľ by vám nebolo chladno a cítili by ste sa príjemne v teple, to znamená, že ihneď ako sa rozbehnete, už bude toho tepla priveľa! 

Ak sa chcete pozrieť na zimné bežecké oblečenie bližšie, určite navštívte nasú bežeckú poradňu. Ďakujeme za dočítanie článku až sem. Krásne zimné výbehy praje 

Matej
www.bezeckepotreby.sk